DEJA VU VOOR 3E HELFTTAL

JOGA Fortius asv 35+2

Vecht de 35+1

Arjan van Well (intikker)

19 september 2020 14:30

Onbekend

AMSTERDAM – De dag was aangebroken dat de rood-blauwen op weg waren naar hun eerste competitiewedstrijd als 35-plussers. Op Sportpark Middenmeer, bij de Jaap Eden baan, gingen ze voor een rondje 35.0, maar het werd een déjà vu naar 4 jaar geleden. Het tijdperk van het 3e Helfttal stond toen op het punt te beginnen en met de gelauwerde voetballers mocht de titel geen probleem zijn. In die eerste wedstrijd ging de ploeg er gelijk met 5-1 van af, bam! Welkom realiteit. Met 35+ ging het in de beker voortvarend, 27 mee 0 tegen. Oudere mannen, dikkere buiken, zwakkere enkels, krommere ruggen, minder techniek, het zou alsnog over de eigen ploeg kunnen gaan, maar het niveau werd vooraf al druk besproken als 'minder'. Opnieuw werd de ploeg met beide benen op de grond gezet, ditmaal werd er met 5-3 verloren van Fortius. Er zit progressie in, dat wel, maar opnieuw haalde de realiteit de ploeg in. Toch waren er met name in de 2e helft best wat lichtpuntjes te zien.
De eerste helft ging eigenlijk van kwaad tot erger. Met de minuut werd er meer balverlies geleden, gingen duels makkelijker verloren en kon de ploeg simpelweg niet in zijn spel komen. Een meer gemotiveerde tegenstander had de ploeg in de touwen hangen en deelde 4x acht tellen uit. Hieraan vooraf gingen wel een aantal momenten die voorkomen hadden kunnen worden. Uiteraard bestaat het voetbal vooral uit goals door fouten van de tegenstander, maar dit was te voorkomen. Met rust stond het 3e Helfttal dus wel al met 4-0 achter. Het was daarbij ook nog eens Dnjepr verloren, die bij een pass een ‘pats’ voelde in het bovenbeen en meteen naar de grond ging. Een hoorbare ‘pats’ zelfs voor de omstanders. De eerste scan liet zien dat het wellicht nog meevalt, laten we het hopen.
Met gebogen hoofden werd er in de rust geanalyseerd hoe het anders moest. Meer voetbal, schepje er op en wat optimistischer naar voren. De 2e helft gaf inderdaad een ander beeld, met veel beter positiespel, meer duelkracht en meer balbezit. Een snelle goal zou natuurlijk helpen en die volgde via Schapie. Hij onderschepte een breedtebal en wist meteen raak te schieten. Zo’n 10 min. later kon hij weer aanleggen, uiteraard vanaf links, maar beheerst binnen geschoten, 4-2. Het kon dus wel en ook Fortius begon wat onderling te mokken. Helaas wisten zij ook snel te reageren en brachten ze het verschil weer op 3. De rood-blauwen bleven het spel zoeken, omdat toch het gevoel bleef dat het nog steeds kon. Op een voorzet van Schapie kon ditmaal Nummer 14 afronden voor de 3e treffer. Op ongeveer 20 min. van het einde maakte de keeper van Fortius hands buiten de 16. De goedlachse scheids floot wel, maar had geen kaarten mee en wilde hem ook niet wegsturen. Het 3e Helfttal wilde voor de winst gaan en vonden dit niet terecht, waarna hij de keeper toch verzocht even 10 min. te gaan zitten. De muur was breed, er was nog wat ruimte, maar de laatste 3 spelers zette ook deze mogelijkheid dicht. Met de veel kleinere keeper dan zijn voorganger, wilde Nummer 14 de bal over de muur tillen hoog in de hoek. Dat lukte… althans als je het hebt over de hoek van het vangnet. Vogels schrokken, Schiphol maakte een UFO-melding en die bal is nog steeds vermist. Deze fieldgoal levert in het American Football 3 punten op, maar bleek niet het laatste zetje tot een slotoffensief. Toch werd ook nog tweemaal de lat geraakt, dus de kansen waren er zeker, maar het kwam er deze wedstrijd, en met name de 1e heft, niet uit.
Zo geschiedde dat de 1e competitiewedstrijd voor 35+ met 5-3 verloren ging, maar op basis van de 2e helft (3-1 winst) kon de ploeg weer vooruit. De heren van Fortius nodigde ons nog uit voor de 3e helft, de whisky stond op tafel. Uiteraard werd dat niet geweigerd, al hielden de rood-blauwen het bij een biertje. Tijdens deze borrel kreeg de ploeg de bevestiging voor de 2e helft. Een team dat zo rustig blijft door voetballen en toch de wedstrijd naar zich toe trekt, kwamen zij niet heel vaak tegen. Dat geeft hoop voor de komende wedstrijden.
Helaas moeten wij u ook vragen om de komende wedstrijden thuis te blijven. Het massale publiek dat normaal langs onze lijnen staat, zal daar voorlopig niet meer mogen staan. Nee, ook niet tijdens trainingen. Ook de kantine zal gesloten zijn, dus de altijd sterke 3e helft zal voorlopig uitblijven. Aankomende zaterdag mag de ploeg in Uithoorn aantreden tegen Legmeervogels, aanvang 15.00 uur. Maar ja, dat is eigenlijk niet van belang, stay safe!
Nummer 14
Geen fotobeschrijving beschikbaar.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!